Programma rondreis - Reisverslag uit Wezep, Nederland van berrieenriek - WaarBenJij.nu Programma rondreis - Reisverslag uit Wezep, Nederland van berrieenriek - WaarBenJij.nu

Programma rondreis

23 Februari 2014 | Nederland, Wezep

Hallo allemaal,

Hier het dag programma van onze rondreis door Zuid-Afrika

dag 1 Amsterdam - Johannesburg

Vertrek vanaf Schiphol, met een non-stop vlucht, naar Johannesburg. Vervolgens transfer naar uw hotel iets buiten Johannesburg voor uw eerste overnachting.

dag 2 Pretoria
We beginnen de dag met een stadstour door Pretoria. Pretoria wordt ook wel de ‘Jacaranda stad’ genoemd vanwege de meer dan 80.000 Jacaranda bomen die, vooral in de lente, een prachtige paarse gloed aan de stad geven. We rijden naar Church Square waar diverse mooi gebouwen uit eind 19de eeuw staan. We maken een stop bij het Kruger Huis wat u ook kunt bezoeken (optioneel). Het Kruger Huis is het laatste huis waar President Paul Kruger heeft gewoond voordat hij Zuid-Afrika verliet. Het huis was één van de eerste huizen in Pretoria met elektriciteit en een telefoonlijn. Na het centrum bezoeken we het Voortrekker Monument en de Union Buildings. Het Voortrekker Monument is opgericht ter herinnering aan de grote trek van de blanke pioniers. In de Union Buildings bevindt zich het administratieve hoofdkwartier van de regering en vanaf hier heeft u een prachtig uitzicht over de stad en de omliggende tuinen.
In de middag heeft u de mogelijkheid om een excursie te boeken naar Soweto. Er zijn twee verschillende opties waarbij u de sfeer van Soweto goed kunt ervaren, een twee uur durende fietstour of een bustour door Soweto met een lokale gids die u vergezelt in de bus en u zijn Soweto laat zien. Een unieke ervaring! (optioneel)

dag 3 Pretoria - Ohrigstad
Via de plaatsjes Witbank, Middelburg en Dullstroom naar Ohrigstad, waar u overnacht in onze lodge in een privéreservaat. In de middag maakt u met een open 4WD, een gamedrive op zoek naar diverse antilopen soorten, zoals de sabel antilope, springbok en gemsbok die in het privéreservaat voorkomen. 's Avonds geniet u van een echt Zuid-Afrikaans welkomstdiner.

dag 4 Ohrigstad - Panorama Route - Kruger National Park
Na een heerlijk uitgebreid ontbijt rijden we vandaag de Panorama Route. U gaat naar de Blyderivier Canyon voor een prachtig uitzicht op het drie na grootste ravijn ter wereld met de Drie Rondavels en maakt een wandeling naar de Bourke's Luck Potholes waar rivierdraaikolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. We genieten van het uitzicht bij God’s Window en nemen een kijkje bij de Lisbon waterval. Voordat we naar Hazyview rijden gaan we naar Pilgrims Rest, het oudste mijnstadje van Zuid-Afrika en nog geheel in oorspronkelijke staat. U loopt zo de 19de eeuw binnen. We overnachten in een lodge op de grens van het Krugerpark.

dag 5 Kruger National Park
Met onze eigen comfortabele bus gaan we vandaag in het bekende Kruger National Park op zoek naar de Big Five (olifant, leeuw, luipaard, buffel en neushoorn). Het Krugerpark bestaat inmiddels uit meer dan 2 miljoen hectare met een grote variëteit aan wilde dieren. U heeft hier ook de mogelijkheid om een gamedrive te maken met een professionele ranger in een open 4WD (optioneel).

dag 6 Kruger National Park - Swaziland
Deze ochtend heeft u de mogelijkheid om een wandelsafari te maken. Een bijzondere ervaring waarbij u meer leert over de kleinere dieren en sporen, maar ook de kans heeft om de grotere dieren tegen te komen (optioneel). Hierna rijden we naar Hazyview, een gezellig dorpje met veel leuke terrasjes, winkeltjes en een kunstgalerij, dit alles natuurlijk in Zuid-Afrikaanse sferen. Hier kunt u leuke aankopen doen of genieten van de bedrijvigheid om u heen. Aan het begin van de middag rijden we naar Swaziland waar we aan het eind van de middag aankomen in Mlilwane Wildlife Sanctuary. Hier overnachten we in zogenaamde Beehives, typisch Afrikaanse hutten.

dag 7 Swaziland - Hlulhuwe
Voordat we onze reis voortzetten kunt u nog een wandeling maken in Mlilwane of op zoek gaan naar de nijlpaarden in de Hippo pool bij het restaurant. Eenmaal onderweg bezoeken we een leuke souvenirmarkt en de Swazi Candles kaarsenfabriek, waar met de hand kaarsen worden gemaakt in vele motieven en vormen. We gaan de grens met Zuid-Afrika weer over en de komende twee nachten logeert u in een gezellige lodge in de omgeving van Hluhluwe.

dag 8 Hluhluwe - Hluhluwe Wildreservaat
Vandaag kunt u heerlijk uitslapen of er voor kiezen om op tijd op te staan en een bezoek te brengen aan Nompondo. Nompondo is een Zulu-dorp en hier krijgt u de gelegenheid om meer te leren over het leven in een hedendaags Zulu-dorp grenzend aan het Hluhluwe Wildpark. U bezoekt een school en bezoekt één van de families thuis (optioneel).
Na de lunch kunt u een gamedrive maken met een open 4WD in het befaamde Hluhluwe Wildpark, waar onder andere de witte en zwarte neushoorns, de rest van de Big Five en vele andere diersoorten leven. Dit wildpark ligt schitterend tussen de bergen, beschikt over de grootste populatie witte neushoorns en is zéér de moeite waard! (optioneel)

dag 9 Hluhluwe - St. Lucia - Durban
We rijden naar het iSimangaliso Wetland Park. Het is één van de weinige parken in de wereld dat uit vijf verschillende ecosystemen bestaat en waar meer dan 800 nijlpaarden en 1000 krokodillen leven. Hier maken we een mooie boottocht op het meer. Na lunchtijd rijden we door naar Durban voor de overnachting.

dag 10 Durban - Drakensbergen
Na het ontbijt rijden we naar de 'Vallei met de duizend heuvels’ en verlaten we de kust. In de vallei bezoeken we het Phezulu Cultural Village. Hier geniet u van traditionele dansen en ziet u een traditionele ‘beehive’, bijenkorfachtige huizen, van binnen. Ook krijgt u uitleg over de gebruiken en rituelen van de Zulu-cultuur. Hierna vervolgen we onze route naar de zuidelijke Drakensbergen waar we zullen overnachten,.

dag 11 Drakensbergen
Vrije dag om dit prachtige gebied op een sportieve manier te verkennen. U kunt leuke wandeltochten maken, gaan paardrijden of gewoon genieten van uw resort. Maar u heeft ook de mogelijkheid om vandaag een spectaculaire tocht via de Sani Pass te maken naar Lesotho, het hoogst gelegen koninkrijk. Ooit was de Sani Pass een smal pad waar te voet en per ezel wol en mohair naar beneden werden gebracht in ruil voor dekens, kleding en maïsmeel. Tegenwoordig gaat er een bredere, maar zeker niet minder spectaculaire weg omhoog. In de laatste 8 km stijgt u nog 1000 meter! Deze weg is dan ook alleen toegankelijk met een 4WD. In Lesotho kunt u genieten van een drankje in het hoogste café van Afrika op 2874 meter. (optioneel)

dag 12 Drakensbergen - Wild Coast

Vandaag hebben we een lange dag voor de boeg. We rijden naar Umtata, de vroegere hoofdstad van het thuisland Transkei en ook wel 'Mandela land' genoemd, omdat deze bekende Zuid-Afrikaan hier is opgegroeid. In Umtata is er een korte stop voor een bezoek aan het Mandela Museum. Op onze route naar de Wild Coast, rijden we langs één van de huizen waar Nelson Mandela gewoond heeft. Aan het eind van de dag komen we aan bij de Wild Coast, een klein stukje paradijs.

In verband met renovatiewerkzaamheden aan het Nelson Mandela Museum in Umtata is het niet mogelijk om een bezoek te brengen aan dit museum. U brengt nu een bezoek aan het nabijgelegen Nelson Mandela Youth and Heritage Centre in Qunu.

dag 13 Wild Coast

Tijd voor ontspanning, maak een heerlijke strandwandeling over de eindeloze stranden, zwem in het warme water van de Indische Oceaan en geniet van de onaangetaste schoonheid van het landschap. In de Wild Coast leven veel Xhosa, een van de grootste bevolkingsgroepen in Zuid-Afrika, op de glooiende, groene heuvels aan de ruige kust. U kunt een Xhosa dorp bezoeken om zo uit eerste hand de verhalen van deze bevolkingsgroep te horen (optioneel). Aan het eind van de dag maken we een heerlijke sunset cruise op de Qolora rivier.

dag 14 Wild Coast - Port Elizabeth

Na het ontbijt rijden we via King Williams Town en Grahamstown, waar u het "Observatory" museum kunt bezoeken (optioneel), naar Port Elizabeth. Hier kunt u een heerlijke wandeling langs het strand maken of ontspannen bij het hotel.

dag 15 Port Elizabeth - Tuinroute - Knysna
We laten Port Elizabeth achter ons en gaan de beroemde tuinroute verkennen. De tuinroute dankt haar naam aan de weelderig groene bossen en heeft hiernaast ook nog spectaculaire kliffen en witte zandstranden. Niet voor niets is de tuinroute één van de meest geliefde reisbestemmingen van Zuid-Afrika. Onze eerste stop is in het Tsitsikamma National Park. We maken hier een korte wandeling naar de hangende brug over de Storms Rivier die hier in zee uitmondt. We rijden door naar Knysna waar we aan het eind van de middag aankomen. Knysna ligt aan een mooie lagune en de omgeving wordt ook wel gezien als de ‘tuin van Eden’.

dag 16 Knysna
In de ochtend maken we een korte stadstour door Knysna zodat u goed de weg weet te vinden en waar u moet zijn voor leuke winkeltjes en gezellige terrasjes. U heeft hier de rest van de dag om heerlijk rond te lopen of een excursie te maken naar het Featherbed Nature Reserve. Dit reservaat is privé eigendom en is een uniek stukje natuur, gelegen op de westelijk punt van de toegang tot oceaan vanuit de lagune. Met de boot gaat u over de lagune om vervolgens met een 4WD en aanhanger naar boven te gaan voor werkelijk prachtige uitzichten op de oceaan, de lagune en Knysna. U kunt met de 4WD weer naar beneden, maar u kunt ook met de gids teruglopen. Onderweg verteld de gids u alles over dit unieke stukje natuur en heeft u de kans om de zeldzame Blauwe Duiker, een kleine antilope, of de Black Oyster Catcher, een zeevogel, te zien (optioneel).

dag 17 Knysna - Oudtshoorn

Na het ontbijt rijden we naar George waar we een bezoek brengen aan de Saasveld Campus. FOX Vakanties heeft, evenals haar lokale agent in Zuid-Afrika, duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Voor iedere klant die via FOX Vakanties naar Zuid-Afrika reist draagt FOX, de lokale agent en uzelf bij aan het compenseren van de CO2 uitstoot. Hoe we dit doen ziet u op de Campus. Vervolgens rijden we via de prachtige Outeniqua Pass naar Oudtshoorn, ‘de verenhoofdstad van de wereld’. We bezoeken een struisvogelboerderij waar we een rondleiding krijgen met uitleg over alles wat u maar wilt weten over de grootste vogel op aarde. Hierna kunt u een bezoek brengen aan de Cango grotten, hier vindt u prachtige kalkstenen rotsformaties in uiteenlopende kleuren (optioneel).

dag 18 Oudtshoorn - route 62 - Kaapstad
Via één van de mooiste routes van Zuid-Afrika, Route 62, rijden we naar Kaapstad. Langzaamaan maken de ruige bergen plaats voor vruchtbare valleien. Onderweg passeren we uitgestrekte wijnvelden en kleine dorpjes zoals Robertson en Worcester. We maken een koffiestop bij één van de wijnboerderijen en voor wie wil is hier ook de gelegenheid om de lokale wijnen te proeven (optioneel). In de middag komen we aan in Kaapstad. Voordat we inchecken in ons hotel rijden we naar Signal Hill voor een geweldig uitzicht op Kaapstad en de omgeving.

dag 19 t/m 21 Kaapstad
Deze dagen gaan we Kaapstad en omgeving verkennen. We maken een stadstour met onze eigen bus waarbij u het Kasteel de Goede Hoop, het oudste gebouw in Zuid-Afrika, ziet. Ook passeren we het stadhuis, het Old Mutual gebouw, de Groote Kerk en St. George Kathedraal waar Desmond Tutu 10 jaar aartsbisschop is geweest. Tot slot rijden we door de Bo-Kaap, de Maleisische wijk, en ontdek de unieke, cultuur, levensstijl en persoonlijkheid van de Kaapse moslimgemeenschap. Bij het Zuid-Afrikaans museum verlaten we de bus om onze stadstour te voet voort te zetten. We wandelen samen met onze gids door de Compagnies Tuinen, de oudste tuinen van Zuid-Afrika en gestart door Jan van Riebeeck om de VOC schepen van verse groenten en fruit te voorzien. Via Greenmarket Square met haar gezellige markt lopen we naar Long Street met haar mooie Victoriaanse gebouwen.
In de middag gaan we naar het Victoria & Alfred Waterfront, waar u naar hartenlust kunt winkelen, op het terras een wijntje kunt drinken of het Two Oceans Aquarium kunt bezoeken.

Uiteraard gaan we ook de omgeving van Kaapstad bekijken tijdens de Kaap Peninsula Tour. We bezoeken Houtbaai, waar u een boottochtje kunt maken naar Duikereiland waar een zeeleeuwenkolonie leeft (optioneel). Hierna rijden we door naar het Kaap de Goede Hoop Natuur Reservaat waar we Kaappunt bezoeken en in Simon’s Town zien we de Afrikaanse pinguïn op Boulders Beach.

We gaan ook naar de wijnlanden waar we een wandeling maken in Stellenbosch met de prachtige Kaap Hollandse architectuur. In de middag bezoekt u een wijnboerderij, waarbij een proeverij van de lokaal geproduceerde wijnen niet zal ontbreken! In Paarl brengt u een bezoek aan het Afrikaans Taal Monument, het monument ligt op een heuvel waarvandaan u een mooi uitzicht heeft over Paarl.

Uiteraard blijft er voldoende tijd over om de Tafelberg te beklimmen of omhoog te gaan met de kabelbaan (optioneel) of een bezoek te brengen aan Robben Eiland, waar Nelson Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten (optioneel).

Aan het eind van dag 21 vertrekt u naar de luchthaven van Kaapstad voor uw vlucht naar Amsterdam.

dag 22 Aankomst Amsterdam

Aankomst op Schiphol en einde van een onvergetelijke reis!

• 23 Februari 2014 - 12:33

Anita:

Hallo Riek en Berrie,

Programma ziet er geweldig uit , jullie gaan een super mooie reis beleven.
    Vooral de wild parken zijn echt zo geweldig !!!
    Wens jullie een hele fijne vakantie en geniet ervan !
    We gaan jullie zeker weer volgen...

Groetjes
    de Rietbergjes